Menüpontok

2011. november 17., csütörtök

Beaujolais Nouveau – marketing szenzáció vagy valós érték

November harmadik csütörtökén (ez éppen most van!), éjfél után néhány perccel a franciák minden évben megrohamozzák a borozókat, bárokat és bisztrókat, melyeken megpillantják a feliratot: „Le Beaujolais Nouveau est Arrivé”. Vagyis megérkezett a Beaujolais Nouveau, az újbor. Egyszerű bormarketingről van szó, netán más, valós értékeket is hordoz az újbor-etalon. Nézzünk kicsit utána.

Ha a francia gasztro-rajongóktól függne ez a nap, már biztosan felvették volna a nemzeti ünnepek sorába, ám van ezzel egy kis bökkenő, hiszen nem mindig ugyanarra a napra esik. Az ünneplés azonban így is látványos: Lyonban és tíz másik településen, idén november 16-20-ig tart a nagy ünnep, a Beaujol'ympiades (Bozs-ol'impia) néven, tűzijátékkal és zenekarokkal, evés-ivással, mulatsággal. 

Beaujolais borvidék Burgundia déli csücskében, Lyontól északra található, valójában a burgundi borvidék része, a hivatalos megnevezése is Bourgogne-Beaujolais. A Beaujolais márkanév az ottani gazdák találmánya, még a II. világháború előtt jegyezték be. A kézzel szüretelt gamay szőlőből készült, valamivel vékonyabb, karcsúbb boraikkal látszólag hátrányosabb helyzetbe kerültek, mint bordói vagy burgundi testvéreik. Aztán az ötvenes években összefogtak és kitalálták a Beaujolais Primeur-t, (így hívták korábban) az év első borát, amelyet alig két hónappal a szüret után hoznak forgalomba. Ez a vörösbor világos színű, könnyű és nagyon gyümölcsös, ízében eperre, málnára, piros ribiszkére emlékeztető jegyek is felfedezhetők. Frissen jó fogyasztani, három évnél tovább nem érdemes tárolni, ezért, ha több éves Beaujolais Nouveau-t találtok a hazai üzletek polcain, az évjáratra hangsúlyosan figyeljetek!
Sok vélemény szerint az újborozás csak egyszerű marketingtrükk, hiszen a hamar piacra kerülő tételek gyorsan bevételt hoznak, s nem kell éveken át tárolni a nedűket. Valljuk be őszintén, ez a mostani válságos időkben, talán mindennél fontosabb! Az újborozás mindenesetre nagy divat lett az elmúlt ötven évben, Európa szerte sok országban, így hazánkban is készítenek primőr borokat, fehér és kék szőlőkből egyaránt. A minőség persze nem állandó, s egy későn érő, kevésbé jó évjárat bizony alaposan meg is nehezítheti a gazdák életét. 

Mindegy, akárhonnan is nézzük, a felhajtásnak köszönhetően a Beaujolais nem csupán Franciaországban, hanem szerte a világon az egyik legismertebb bor lett. Alighanem minden olvasót meglep az a tény, hogy pár évvel ezelőtt Japánba már 12 millió palack vándorolt.
A gall termelőknél egy üveg Beaujolais átlagos ára 3 és 4 euró között van, vagyis kevesebb, mint ezer forint, Tokio, New York, London vagy akár Sydney nevesebb éttermeiben viszont az ár, akár 25-30 euró is lehet. Ez utóbbi, azonban már mégiscsak megmosolyogtató, nem …:-)
Fotók: bellepoque.com