2015. április 23., csütörtök

Sushiról, Makiról és Társaikról...

A minap éppen egy jó kis sushira támadt kedvünk, aztán vélhetően az is sarkallt minket, hogy ilyen témában még nem nagyon mozogtunk az oldalon. További érv lehet a sushira, hogy kifejezetten egészséges, néhány fajtáját azok is bátran fogyaszthatják, akik vegetáriánusok, vagy csínján bánnak a húsevéssel. 

Néhány info...
Először is tisztázni kell néhány alapvető dolgot a témával kapcsolatban. A sushi (általában nigiri) egy kissé ovális, formázott rizshenger, nyers tengeri hallal, tenger gyümölcseivel. A maki (tekert sushi) ellenben szárított tengeri alga tekercs, amit zöldséggel és tenger gyümölcseivel egyaránt lehet tölteni. A sashimi nem más, mint a tengeri állatok ikrája (kaviár) ugyancsak alga tekercsben, viszont rizs nélkül. Léteznek még különféle változatok, pl. california roll stb., de szerintem ezek nem tekinthetők klasszikusnak. Legvégül pedig a pácolt gyömbér, a szójaszósz és a wasabi (japán torma) is nélkülözhetetlen, ha igazán eredeti ízélményekre vágyunk. 

A sushiról...
A sushi különleges egzotikus ízvilággal rendelkezik, rendkívül értékes tápanyagforrás, rengeteg fehérje, vitamin, ásványi anyag található benne, viszont zsírtartalma igen alacsony, ezért nagyban hozzájárul az egészséges életmódhoz. Javarészt halakból, tenger gyümölcsiből és egyéb zöldségek felhasználásával készül, zsiradék alkalmazása nélkül, sokszor nyersen, ezért rendkívül jó hatással van a koleszterin szintre, sok bennük az omega 3 és omega 6 zsírsav, melyek a szívbetegségekkel szemben nyújtanak védelmet. A tengeri alga ugyancsak nagyon sok vitamint és hasznos ásványi anyagot tartalmaz.

Hogy készítsd a rizst...
A sushi elkészítése nagyon egyszerű, főzni sem kell hozzá, no jó, a rizst azért el kell készíteni. Mivel ez az étel nagyon fontos pontja, nem mindegy, hogyan készül. Ha tehetitek érdemes kifejezetten sushirizst használni, ez ma már egyre könnyebben beszerezhető. Az elején egy kis számtan, egy kb. 2,5 dl-es pohár segítségével. Két teli pohár rizs általában 5-6 embernek elég. A rizsszemeket először is alaposan átmossuk. Többször ismételjük a műveletet, amíg a víz egészen tiszta nem marad. Főzőedénybe tesszük, felöntjük annyi vízzel, hogy ellepje, majd erős lángon felforraljuk, így hagyjuk további egy-két percig. Ezután visszavesszük takarékra, és fedő alatt, nagyjából negyed óra alatt puhára főzzük. Miközben a rizs fő, egy kis lábasban összemelegítjük a rizsecetet, a sót és a cukrot. Amikor a rizs megfőtt, levesszük a tűzről, hozzákeverjük az ecetet, majd fedő alatt újabb negyed óráig. Hagyni kell kihűlni, mielőtt elkezdenénk dolgozni vele.

Formázd, töltsd kedved szerint...
A nigiri sushi elkészítése az egyszerűbb, ehhez csak tenyerünkben meg kell formázni a rizshengert, és erre kell helyezni az adott alapanyagot, amit éppen akarunk. A maki elkészítése már kicsit bonyolultabb. A bambuszlapra egy nori levelet (szárított alga) kell fektetni. Terítsd be egyenletesen a megfőzött sushi rizzsel úgy, hogy a levél tetején hagyj egy csíkot üresen. Vékonyan kend meg a rizst wasabival, majd fektesd rá a halszeleteket, zöldségeket, gyümölcsöket vagy más hozzávalókat. A bambusz alátét segítségével kezdd el feltekerni a sushit az aljáról kezdve, így a felső üresen hagyott csík segítségével biztonságosan le lehet zárni a tekercset, hogy ne essenek ki a töltelékek. Ezután már csak egy éles késsel fel kell szeletelni a tekercset két-három centi széles falatokra és jól becuppantani.  

Ha minden megvan, együnk végre...
A sushi fogyasztása inkább pálcikával történjen! Kezünkkel vagy pálcikával megfogunk egy sushi darabot, melyet átitatunk egy kis szójaszószban, majd a tányérunkba visszahelyezve igény szerint tehetünk még rá egy kis zöld tormát (wasabi)  - csípős ízt szeretők előnyben - és pár gyömbérszeletkét (gari).  

2014: Húsvéti tojáskrém
2013: Visszaszámlálás indul...
2012: Filézett pulykacomb sajttal és medvehagymával töltve
2011: Keith Floyd - Egy vándorszakács szerepei