Menüpontok

2011. január 29., szombat

A kerékrépáról…

A kerékrépa ősszel került fel a gasztronómiai térképemre. Hallomásból ugyan ismertem, de nem igazán figyeltem fel rá, arra pedig végképp nem gondoltam, hogy főzzek belőle valamit. A héten az utóbbi is megtörtént.

A kerék- vagy tarlórépát nem érdemes keresgélnetek a mostanság divatos multiknál, én magam is a helyi piacon találtam rá, és a kedves idős nénike, azon kívül, hogy főzési, készítési tanácsokkal is ellátott, beszélt vagy negyed órát a növény élettani jelentőségéről is. Hát mondjátok meg, ilyesfajta kiszolgálással hol lehet manapság találkozni?

A kerekrépa a Földközi-tenger vidékéről került Magyarországra, külföldön elsősorban takarmánynövényként hasznosítják. Nálunk a mezőgazdasági hasznosítás mellett a táplálkozásban is fontos szerepe volt, különösen a századforduló környékén élte virágkorát. Később a városlakók kissé eltávolodtak tőle, vidéken azonban megmaradt népszerűsége. Értékes tápanyagokat, fehérjét, szénhidrátot, C-, A,- B1-, B2-vitamint, ásványi anyagokat, kalciumot és foszfort tartalmaz. 

Bár mindenhol megterem, hazánkban mégis Zala és Vas megyében terjedt el nagyobb mértékben. Klasszikus területe az Őrség, ahol újra reneszánszát éli. Zalában aratás után vetik, októberben már felszedik, gyalulják és savanyítják. Arrafelé a friss kerekrépából bélest, a savanyítottból tejfölös főzeléket készítenek. Miklósfán évente megrendezik a kerekrépafőző versenyt, ahol olyan különleges ételekkel is találkozhattok, mint a kerékrépa csülökkel és babbal, répa füstölt oldalassal, tejfölös répa, répás rétes és lepény. A miklósfalviak először kovászt készítenek, ezt érlelik egy-két napig, vízzel hígítják, ebbe teszik a legyalult répát. A községben egyébként tavaly ősszel világrekord-kísérlet is volt.

A kerék- vagy tarlórépa külsőre úgy fest, mint egy nagyobb retek, s az illata és az íze is hasonlít a valós retekéhez, így kicsit csípős. A növény külső héja általában lilás, de egészen világos, majdhogynem fehér változatokkal is lehet találkozni. Eddigi vékony kis tapasztalatom szerint a külső héj nem befolyásoló tényező az ízben. Szinte egész éven át lehet termeszteni, meglehetősen igénytelen, rövid idő alatt is bő termést hoz, bőségesen eltartható tehát télen is.

Tejfölös-virslis kerekrépa főzelék (nyers változat)

Fél kiló megtisztított, felaprított nyers kerekrépa
2 ek. olívaolaj
1 fej vöröshagyma
1 ek. pirospaprika
2 kanál tejföl
liszt a sűrítéshez
só, bors, ízlés szerint
1 pár virsli

A vöröshagymát kevés olívaolajon megdinszteljük, majd egy evőkanálnyi pirospaprikát teszünk bele, elkeverjük. A megtisztított, de nyers kerekrépát is beletesszük, kicsit lepirítjuk, sózzuk, borsozzuk, felengedjük vízzel, és puhára főzzük. Kicsit később hozzáadjuk a felszeletelt virslit. Tejfölben 2-3 kanál lisztet simára keverünk, és a főzelékhez adjuk.

Tippek, tapasztalatok:
Már írtam róla, hogy az ilyen típusú leveseket, főzelékeket önmagukkal is sűríthetitek, ennek leírását itt találjátok. Bár Miklósfalván és másutt is hallottam róla, mi több esküsznek rá, hogy a kerékrépa akkor az igazi, ha savanyított, én azonban most direkt nyers változatot használtam. A növény csípőssége a végén eltűnt, viszont egy érdekes kis kesernyésséget figyeltem meg az ízben. Ez lehet akár megosztó is, de ennek ellenére azt javaslom, próbáljátok ki.  


3 megjegyzés:

  1. Én savanyítva kóstoltam és főztem belőle egy csodás tejfölös, füstölthúsos, húsgombócos változatot /töltöttkáposzta-szerűen/, mert legyalulva, savanyítva hasonlít a savanyúkáposztára.
    Mondhatom isteni finom volt, az egész család befalta, mint a villám.
    Sajnos nem lehet hozzájutni, csak Zalában, de ott a piacokon is kapható, onnan küldte nekem egy ismerősöm postán a 2 kg-ot, de nem kérhetem ezt tőle minden évben, pedig nagyon megenném.
    Nem is értem, hogy miért nem lehet mindenhol hozzájutni, akár nyersen, akár savanyítva, én biztosan állandó vevő lennék:-))))

    VálaszTörlés
  2. Kedves Anikó!
    Mi ezt akkor ősszel a soproni piacon vettük. Mikor szezonja van, a piacon fellehető. De érdemes eltenni is ;-)

    VálaszTörlés
  3. Nyersen savanyitva nagyon finom,a Tescoban a Vecsesi arulja kimerve ,igaz en Zalaban lakom

    VálaszTörlés